Hollanninkurjenmiekka Carmen kukkii

 


Ei mikään kello kilissyt päässäni, kun tutkin syksyllä saksalaisen halpakaupan sipulipussia. Iris 'Carmen', siinä luki. En tajunnut, että se on hollanninkurjenmiekka, jonka ei pitäisi välttämättä edes selviytyä Suomen talvesta. Esimerkiksi ruotsalainen alan yritys myy sitä keväällä istutettavaksi, jolloin se kukkisi heinä-elokuussa.


Istutusta suunnitellessani huomasin, että kasvin korkeudeksi ilmoitettiin 50 cm. Olin epäuskoinen, mutta en istuttanut sipuleita muiden kevätkurjenmiekkojen seuraan etupihalle vaan valikoin sille varmuuden vuoksi oman paikan takapihalta. Kairasin sipulit nuoren kirsikkaluumu Kometan alle ja jäin odottamaan kevättä.


Kevätkurjenmiekat eivät ole läheskään aina selviytyneet talvesta Palasessa, joten pidin täysin mahdollisena, että istutuspaikka jäisi tyhjäksi. Yllätyin, kun 20 sipulia tuotti yhtä monta versoa. Ne kasvoivat korkeutta päivä päivältä. Niistä tuli korkeampia ja vielä korkeampia, mutta nuppuja ei näkynyt pitkään aikaan. 

Kevätkurjenmiekat olivat kauan sitten kuihtuneet ja kadonneet jäljettömiin, kun nuput viimein tulivat esiin. Ensimmäiset kukat avautuivat juhannuksena.


Hankin tietoa lajikkeesta vasta nyt, kukkien avauduttua. Minun Carmenini ovat lähes puhtaanvalkoisia, mutta ne voisivat vivahtaa myös vaaleaan lilaan. Tunnusomaista on tuo kirkkaan kanariankeltainen terälehden keskipiste. Joidenkin tietojen mukaan tämä iiris kasvaa jopa 60 cm korkeaksi.

Isoin yllätys oli juuri tuo heikko talvenkestävyys. Millaisia kokemuksia teillä muilla on hollanninkurjenmiekoista? Oletteko ottaneet sipulit ylös syksyllä ja istuttaneet uudelleen vasta keväällä, kuten eräissä ohjeissa neuvotaan?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Amaryllikset ja kuinka kukitan ne uudelleen

Löysin puutarhani punaisen langan

Takana viisi kesää siirtolapuutarhurina ja tästä tiedän, että olen päässyt pihanhoidosta jyvälle